Boro Miralles. Els Verds de Mallorca. Abril de 2001. 
Molt abans de Copenhaguen, desembre 2009.
Dades globals 
Rio-92/Berlin-96/Kioto-97/Buenos Aires-98/Copenhaguen-09
Consequències
Un estudi del Ministeri d’Obres Públiques i Transports va arribar a la conclusió que el nivell de la mar a les costes espanyoles ha registrat pujades que arriben entre 5 i 6 cm , i que aquesta pujada, produïda segons tots els indicis per la intensificació de l’efecte hivernacle, continuaria a un ritme de 6 cm  per dècada de mantenir-se la tendència actual d’augment de les temperatures. Això significa entre 5 i 12 cm  entre el 2020 i el 2050. Els efectes derivats:
              -pèrdua de platges
              -pèrdua d’ecosistemes marins
              -pèrdua d’infraestructures costaneres
              -pèrdua d'instal·lacions energètiques
              -pèrdua de vies de transport                      
L’aportació de les Illes Balears al canvi climàtic
Mancades d’una infraestructura industrial clàssica, les principals emissions provenen de 3 fonts:
1. La més important quantitativament és la que origina un sistema de transport insostenible basat en l’ús massiu de combustibles fòssils. A més dels aproximadament 190.000 vols (188.000 l’any 1996)  que venen i se’n van cada any cremant querosè i altres derivats del petroli (Som la CCAA  que més combustibles d’avions  crema de tot l’Estat Espanyol).
A remarcar també l’altíssima proporció de cotxes privats, uns 750 vehicles per 1.000 habitants -la major proporció de l’Estat Espanyol, superant la mitjana europea-. Taxa que es veu notablement augmentada en temporada alta, quan 100.000  cotxes de fora arriben als nostres ports (dades de 1996).
Com a exemples: la fàbrica de ciment de Lloseta consumeix un 4% del total de l’energia consumida a Mallorca  i  les instal·lacions de l’aeroport, un 7% del total de l’energia elèctrica.
Efectes
Altre efectes:     - increment de la sequera estival i de la desertificació
                         - minvament de les reserves d’aigua
                         - major freqüència d’inundacions i tempestes
                         - pèrdua de biodiversitat autòctona
                         - pèrdua de productivitat agrícola
Projectes que encara contribuiran més al canvi climàtic:  Construcció de nous polígons industrials i tecnològics, ampliació de l’aeroport, plantes potabilitzadores d’aigua salada, noves infraestructures en carreteres...
PROPOSTES D’ACCIÓ
Tendències recomades per la UE : 
-Increment de les energies renovables.
-Fabricació de vehicle que reduesquin les emissions de CO2 en un 25% els propers 10 anys.
Propostes concretes d'Els Verds:
Segons una moció presentada per Els Verds en octubre del 96 i aprovada per unanimitat, s’insta al Govern a elaborar un Pla Regional de Protecció del Clima que contempli bàsicament dos aspectes: 
1. Un estudi sobre la contribució balear al canvi climàtic i els efecte previsibles a les nostres Illes.
2. Implementació d’un paquet de mesures per tal d’estabilitzar les emissions de CO2 a l’any 2000 i reduir un 20% aquestes emissions per a l’any 2005, en relació als nivells de 1990.
Respecte al sistema de transport: 
A) La descentralització de serveis i equipaments per tal de fer innecessari davallar a Palma per qualsevol motiu o gestió.
B) Una decidida aposta pel ferrocarril amb l'obertura de línies noves, la recuperació de les obsoletes i la modernització de les ja existents i en funcionament (prolongació del tren d'Inca fins a Alcúdia i Artà, noves línies a la UIB , a l'aeroport i a s'Arenal). Aquestes línies haurien de facilitar el transport de les bicicletes en un vagó, ja que la combinació tren+bici, en ús en la majoria de països de la Unió Europea , s'ha demostrat d'una gran eficiència ecològica i social.
C) La millora de la xarxa de carreteres actuals, tenint sempre com a prioritat en qualsevol obra de condicionament la construcció de pistes-bici, segregades dels vials del trànsit motoritzat per un rastell i el paviment diferenciat i senyalitzat.
Respecte a la producció energètica:   
- Introduir una ecotaxa sobre l’energia que gravi les emissions de CO2  en cotxes, avions i centrals tèrmiques.
-   Estalvi i ús eficient de l’energia. 
- Aplicació de tecnologies de cogeneració a les centrals de GESA que li permetin afrontar el malbaratament del seu rendiment actual -un 37%- fins el 50%.
Respecte a la producció de RSU -Residus sòlids urbans- : 
-Prohibir la incineració, tant de fems domèstics, residus hospitalaris o d’olis de cotxes.
-Recollida selectiva en origen. 
-Creació de plantes de classificació comarcals dels fems recollits selectivament  i d’una planta de compostatge per als residus d’origen orgànic.
-Campanyes de conscienciació per fomentar els hàbits de consum favorables a la reducció, reutilització i reciclatge dels residus.
Del tot el que s’ha exposat abans, es treu una conclusió que desmunta falses il·lusions que vivim a un paradís ecològic perquè no tenim xarxa industrial “dura”:
A les Illes les emissions de diòxid de carboni per càpita i any estan entorn a les 2 tones, front a una mitjana mundial de 1´1 tones. Pràcticament doblam la mitjana mundial de contribució al canvi climàtic.  
 
 

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada